Aeroportul Brașov, episodul #5

By 16/10/2017Articole

Tudor Benga – deputat USR Brașov

Urmăresc deja de prea mulți ani și cunosc prea în detaliu saga aeroportului Brașov ca să mai cred în basme de adormit votanții. Și deși acum sunt și eu politician și văd de mult mai aproape și cât de absurdă poate fi birocrația românească și și cât de sinuos procesul decizional, înțeleg totodată mult mai bine și cât de parșiv poate fi jocul politic. Și pentru că așa cum am mai zis-o de cu mult înainte de a fi politician și o voi mai tot repeta-o, pentru mine aeroportul este atât de vital parcursului de dezvoltare al Brașovului încât voi face tot ce îmi stă mie în putință pentru a mă asigura că proiectul nu cade victimă a mia oară jocului politic așa cum se întâmplă sistematic de mai bine de douăzeci de ani.

Așa ca azi vă voi prezenta propriile mele concluzii vis-a-vis de întâlnirea de vineri de la Prefectură. Iar aceste concluzii sunt mai puțin despre întâlnirea în sine cât despre linia de comunicare pe care decidenții și resursele lor de mass media încearcă să o construiască, pregătindu-și calea de ieșire politică pentru „cronica unui nou eșec anunțat”. Pentru că să fim bine înțeleși: așa cum se întrevede azi jocul politic, aeroportul Brașov nu doar că nu va fi finalizat până în 2020, dar mi-e teamă că nici în 2024 nu va fi gata. Ce urmează să zic azi este mai mult decât orice un semnal că dezbaterea publică nu merge în direcția corectă pentru proiect. Și că eu cred că putem schimba parcursul dar că ce am văzut vineri nu este încurajator.

Concret există două linii mari de mesaj care se conturează în spațiul public după întâlnirea de vineri. Ambele sunt înșelătoare și e important ca publicul larg sa înțeleagă cum anume. E important și ce scop politic servesc, dar miza mea acum nu e să arăt cu degetul ci să trag un semnal de alarmă.

Prima este ideea ca acest aeroport NU se poate face FĂRĂ includerea lui prealabilă în strategia națională de transport și modificarea master planului. Această teză este FALSĂ. Chiar dacă într-adevăr includerea lui în strategia națională precum și modificarea masterplanului POT SIMPLIFICA finanțarea și operaționalizarea aeroportului, el poate fi bine merci finalizat și fără. Ceea ce e important, pentru că aceste modificări birocratice pot lua foarte mult timp și nici nu au șanse certe de reușită. Pe scurt, dacă ne lăsăm exclusiv în baza acestui plan riscăm din nou să așteptăm până la calendele grecești.

A doua este ideea ca studiul de fundamentare STABILEȘTE varianta de finalizare (vezi episodul 4 ca să înțelegi ce variante există). Studiul de fundamentare e într-adevăr obligatoriu, în sensul în care nu poți lua nici o decizie până nu l-ai făcut. Dar, așa cum îi și spune numele, acest studiu fundamentează decizia, dar nu o ia automat. Pe scurt spus factorul politic DECIDE varianta de finalizare și are opțiunea de a respecta sau IGNORA recomandarea. Această nuanță este critică pentru a înțelege că în final tot politicienii vor lua decizia privitor la traseul ales și vor trebui să își asume responsabilitatea pentru această decizie și implicațiile ei.

Vreau să fiu cât se poate de clar și onest. Pasul studiului de fundamentare e necesar și obligatoriu. Pasul includerii în strategia națională de transport și modificarea masterplanului poate ajuta, dar nu este indispensabil, poate dura ani și ani și nu avem nicio garanție de reușită. Nu vreau să fac procese de intenție nimănui, dar nici nu sunt dispus să dau credit unei clase politice locale care în mod sistematic a înșelat așteptările brașovenilor pe subiectul aeroportului de mai bine de douăzeci de ani. Așa că repet: dezbaterea publică nu merge în direcția corectă! Iar așa cum se întrevede acum acest proiect nu doar că nu va fi gata până în 2020 dar riscă să se lungească chiar cu mult mai mult de atât.

Așa că reiterez apelul meu către cetățenii Brașovului. Aeroportul nu va fi finalizat fără implicarea voastră sistematică și monitorizarea voastră constantă. Este imperios necesar să vă informați și să înțelegeți aceste nuanțe și detalii ale procesului. Politicienii vor lua deciziile optime pentru proiect doar sub presiunea voastră. În absența acestei presiuni vor lua deciziile optime strict pentru ei.

Mulțumesc încă o dată pentru atenție, dați vă rog mai departe cu un share și ne auzim în episodul următor!

Articolele precedente:

Aeroportul Brașov, episodul #7
Aeroportul Brașov, episodul #6
Aeroportul Brașov, episodul #5
Aeroportul Brașov, episodul #4 
Aeroportul Brașov, episodul #3 
Aeroportul Brașov, episodul #2 
Aeroportul Brașov, episodul #1

Leave a Reply