
Deschiderea Aeroportului Internațional Brașov în anul 2021 este un termen mai realist decât anul 2020, având în vedere că mai sunt de făcut destul de multe lucrări, dar și o serie de pași birocratici, consideră deputatul USR Brașov, Tudor Benga.
„Cred că, realist vorbind, dacă lucrurile merg cum trebuie, fie în primăvara lui 2021, fie în toamna acelui an, aeroportul ar putea deveni funcțional. Este puțin probabil ca în 2020 să fie deschis. Din punct de vedere al infrastructurii, dacă nu vor exista contestații, perioada în care ar trebui să fie finalizat terminalul este de 12 luni, dintre care 3 luni pentru proiectare și 9 luni pentru execuția lucrărilor. Părerea mea este că acest termen este optimist, chiar și în condițiile în care totul merge perfect. Practic, cel mai devreme în august – septembrie 2020, clădirea ar putea fi gata. Problema este că, după terminarea lucrărilor, urmează o perioadă de testare. Faptul că ai finalizat lucrările la terminal nu înseamnă că, de a doua zi pot ateriza avioanele. Mai mult decât atât, înțeleg că a apărut o decizie a Eurocontrol, privind turnul de control. Dacă soluția va fi realizarea unui turn clasic, nu e nicio șansă ca aeroportul să fie terminat în 2020. Dacă soluția oferită de Eurocontrol este turnul virtual, atunci se poate apela la aceasta, având în vedere că ar presupune un timp mai scurt de implementare”, a precizat deputatul Benga.
Pe lângă problemele legate de infrastructură, Tudor Benga a declarat că mai trebuie luată în calcul și problema operatorilor aerieni. „Înțeleg că au început niște discuții în acest sens, dar nu părem să fim în punctul în care să avem niște negocieri concrete și aplicate referitor la momentul în care operatorii ar putea să își înceapă, efectiv, activitatea la Brașov”, a continuat Tudor Benga, care a precizat că demersurile privind operarea aeroportului trebuie să fie corelate cu realizarea lucrărilor, astfel încât „să nu avem un terminal care să fie inaugurat, apoi ușile să fie deschise pentru organizarea de nunți și botezuri”.
Un alt factor determinant în evoluția proiectului aeroportului este factorul politic, mai consideră deputatul USR Brașov, Tudor Benga: „Voință politică există. În ultimii ani s-au făcut pași importanți, atât de către autoritățile locale, cât și de către parlamentari. De asemenea, cred că există și expertiza tehnică necesară finalizării acestui obiectiv. Dar, pe parcurs, este posibil să apară unele erori politice. Sper ca decizia privind stabilirea constructorului să nu fi fost luată în grabă, pentru a prinde campania electorală. De asemenea, aspectele ce țin de concesionare și operare sunt unele extrem de tehnice, iar în acest domeniu, experiența României este limitată. De-a lungul timpului, s-a mai vorbit de modelul canadian de operare, de modelul turcesc. Eu sper ca acest demers să nu se transforme într-o bătălie politică. Decizia politică poate face diferența între un parcurs lin și unul cu probleme. Eu mi-aș dori mai multă transparență în ceea ce privește implementarea proiectului”.
Declarațiile deputatului USR Brașov vin după ce acesta a participat în 16 mai, la Ghimbav, la o dezbatere ce a avut ca temă transportul aeronautic în contextul dezvoltării inteligente a zonelor metropolitane, eveniment la care au participat reprezentanți ai mai multor aeroporturi din Europa și România, dar și specialiștii care se ocupă de implementarea proiectului aeroportului de la Brașov. „De la acest eveniment au lipsit reprezentanții liniilor aeriene. Erau doi invitați, dar aceștia nu au mai ajuns”, a mai spus deputatul.
În agenda evenimentului a fost inclusă și o vizită în teren, fiind prezentate obiectivele realizate până acum, deputatul USR Brașov afirmând că pista aeroportului, chiar dacă a fost terminată în 2014, se prezintă în condiții bune.
Sursa foto: Digi24